Den totala ramen för nyinvesteringar, drift och underhåll av Sveriges transportsystem hamnar på 1 171 miljarder kronor, vilket är en höjning med 27 procent jämfört med nuvarande infrastrukturplan.
– Det är en historisk satsning på infrastruktur och behoven är stora. Man behöver inte färdas många mil i vårt land för att se att vägar och järnvägar behöver förbättras, säger Anderas Carlson (KD) till TT.
Nytt i infrastrukturpropositionen är hur de 1 171 miljarderna ska fördelas. Av den summan föreslås 607 miljarder användas för nyinvesteringar i transportsystemet. Cirka 210 miljarder går till drift och underhåll av järnväg och 354 miljarder till drift och underhåll av väg. Vägarna får alltså mer pengar än järnvägen.
– Vi välkomnar givetvis satsningarna på vägar, det är viktigt i norr och för landsbygden. Bland annat satsas det på vägar med bärighetsklass 4, som kan ta tyngre och längre lastbilar, vilket effektiviserar frakten och gör den mer miljövänlig. Men vi behöver även få en fungerade järnväg och ser fram emot att det satsas på underhåll och att Norrbotniabanebygget sätter fart, säger Patrik Jonsson.
Han menar att underhållet på järnvägarna undermåligt i dagsläget. Trots detta ökade Norra Skog andelen frakt på järnväg med 30 procent 2023. 2022 var motsvarande andel 40 procent.
– En stor anledning till att vi lyckas med detta är att vi satsar på egna terminaler. Bland annat är virkesterminalen i Östavall en viktig kugge. Den anläggningen invigs lördagen den 5 oktober tillsammans med vår nya timmersortering i Kåge – som faktiskt är en av världens mest moderna sågverk. Vi satsar stort, men då måste underhåll och utbyggnad av vägar och järnvägar hänga med.