Fraktar massaved och flis – med kombitåg

Sedan i höstas fraktas massaved och flis från Hissmofors sågverk till Metsä Board Husum med tåg, utrustade med flis- och rundvirkesvagnar. Varje flisvagn består av två containrar, vilket möjliggör frakt av olika typer av sågverksbiprodukter och skogsbränslen. 

– Det här skapar ett jämnare leveransflöde och innebär dessutom att vi inte kör lika mycket lastbil, vilket har givna miljöfördelar, säger Sören Staaf, logistikansvarig på Norra Skog.

Text Elin Olsson Publicerad 14 november 2024

Foto Victor Lundberg

Norra Skog är Metsä Board Husums största leverantör och hit levereras material varje dag i veckan. Sedan i höstas körs nu både massaved (rundved) och flis från Hissmofors sågverk till Metsä Board Husum med kombitåg, där varje vagn är uppdelad på två containrar. Tågen går två gånger i veckan och tar cirka 1 100 kubikmeter massaved och cirka 250 kubikmeter flis.

– Kombitågen har verkligen blivit ett lyft för oss. Det är en väldigt smidig lossning. Helst skulle vi vilja öka på trafiken, säger Magnus Calrén, logistikchef på Metsä Board Husum.

För de nya tågen har Metsä Board Husum färdigställt en ny yta nära tågbanan där lasten lossas. Massaveden lossas i vedgården och flisen läggs ut i en hög på det nyasfalterade området. Lossningen görs med en ny truck som är helt anpassad efter containrarna. 

– Där ligger flisen och väntar på att användas i fabriken. Allt hinner användas upp tills nästa tåg kommer, så det är ingen stor förvaring. Flisen töms och fylls på två gånger i veckan, säger Magnus Calrén.  

Under 2022 ökade andelen tågtransporter på Norra Skog med 40 procent. För 2023 var siffran 30 procent. 

– Vi jobbar kontinuerligt med att öka tågtransporten och minska frakten som sker med bil. De kommande åren kommer vår tågfrakt att öka med ungefär 25 procent per år. Det skapar stor klimatnytta, säger Sören Staaf.