Vinstdelningen för skogsägare fortsätter öka

För tredje året i rad valde Norra Skogs föreningsstämma att återigen höja vinstdelningen, både avseende ränta och efterlikvid. Det ger medlemmarna trygghet över tid och motverkar att prisspekulationer ger konjunktursskötsel av skogen.

– Vinstdelningen är viktig. Den ska inte komma som en lotterivinst utan finnas med i kalkylen när man gör affärer med sitt virke, säger Arne Björkman, som äger skog i Kalix.

Publicerad 28 augusti 2024

Foto Victor Lundberg

Sedan årsskiftet 2023/24 är Arne Björkman skogspensionär och har ambitionen att jobba mer med bland annat mindre gallringar och röjningar. Skogen, som han äger tillsammans med sin fru Ewa Öhman Björkman, har funnits i släkten sedan mitten av 1800-talet. Den i dag 630 hektar stora fastigheten har dock förändrats under årens lopp genom att den utökats, vissa marker har bytts bort och vissa har köpts in.

– Vår målsättning är att eftersträva välskötta bestånd. Jag prioriterar röjningarna och att gallra i rätt tid samt hålla fastigheten i bra skick med vägar och liknande, säger Arne, som även är ordförande i Kalix skogsbruksområde.

Norra Skog ägs av sina medlemmar och vinsten som skapas går tillbaka till medlemmarna i form av vinstdelning. Vinsten delas ut till ordinarie medlemmar och seniormedlemmar och baseras både på leveranstrohet, långsiktighet och god skogsskötsel. Skogsägarföreningen verkar för sina 27 000 medlemmar runt om i hela Norrland. Förutom att medlemmarna tillsammans är ägare av föreningen, så deläger de även föreningens massabruk i Husum samt flera såg- och förädlingsindustrier. I det gemensamma ägandet skapas vinster och förenings mål är tydligt – att göra skogsägarlivet i Norrland så värdefullt som möjligt för både skogen och dess medlemmar.

Arne är medlem i Norra Skog sedan 2012 och har fått ta del av vinstdelningen i alla år som den funnits.

Ta del av vinsten

– Vinstdelningen är en del i hela virkesaffären då man levererar virke eller avtalar om ett avverkningsuppdrag – den ska finnas med i kalkylen. De senaste åren har virkespriset och Norra Skogs goda resultat möjliggjort en bra nivå på vinstdelningen. Givetvis är det ett plus för oss skogsägare, säger han.

Arne tycker att det är viktigt att man som skogsägare tar reda på mer om vinstdelningen.

– Det finns tydlig information på Norra Skogs hemsida, men prata också med din skogsinspektor som kan berätta om fördelar och effekter – både i virkesleveransen och i förlängningen. Det finns många positiva aspekter av vinstdelningen, säger han.

Ett värdefullt medlemskap

Arne tycker att det finns många fördelar med att vara medlem i Norra Skog. Bland annat att Norra Skog kan påverka virkespriserna i positiv riktning och vara en prisbildare med kraft.

– Norra Skog ger oss tillgång till både kurser och rabatter, men än viktigare är att Norra Skog bevakar skogsägarnas intressen i näringspolitiken. Till exempel då det gäller äganderätten, att vi även fortsättningsvis ska få bruka skogen efter eget huvud och eget ansvar. Det är en jätteviktig aspekt för mig, säger Arne.

Den ekonomiska föreningen Norra Skog är en demokratisk förening där varje medlem har möjlighet att påverka. Som medlem får du även trygga råd genom hela ditt skogsägande som gör det enklare att bygga en hållbar framtid.