Därför är skogsägarna de stora vinnarna

När årets vinstdelning landande hos Norra Skogs medlemmar blev många positivt överraskade, trots att det sedan tidigare meddelats att ca en miljard kronor skulle fördelas ut till skogsägarföreningens ägare.
– För oss blir den årliga vinstdelningen ett tryggt sparande med bra ränta, säger skogsägaren Sofia Rönnberg.

Publicerad 27 oktober 2022

I 32 år har Rolf Nilsson från Jämtländska Hammarstrand ägt skogen där han bor och verkar.

– Skogen betyder så mycket, det går nästan inte att beskriva. Den har blivit min och familjens rekreationsområde där vi har våra speciella platser. Den har gett oss många minnen och upplevelser. Förutom att gå ut och jaga eller ta en fika tycker jag om att läsa av skogen. Det är så kul att sitta och beakta bävrarna och tjädrarna. Jag skulle aldrig välja att avverka tjädrarnas spelplats utan jag är noggrann med var jag väljer att jaga, menar Rolf.

Några mil söder om Skellefteå, närmare bestämt i Gunsmark, bor Sofia Rönnberg tillsammans med sin man Tord. Skogsägarparet har även de ägt och skött om sin skog under många år.

– Jag tillbringar mycket tid i skogen. Cyklar, promenerar, plockar svamp och bär. För mig är det viktigt att vi tar hand om vår skog på ett hållbart sätt, den ska leva länge. Tord är den av oss som är mest mån om produktionsarbetet, så det blir väl en bra kombination, berättar Sofia.

På skogsägarnas sida

Norra Skog är inget vanligt företag, utan en skogsägarförening som verkar för sina 27 000 medlemmar som även är delägare. Målet är tydligt – att göra skogsägarlivet i Norrland så värdefullt som möjligt för både skogen och dess medlemmar.

Både Rolf, Sofia och Tord har varit en del av föreningen under större delen av sitt skogsägarskap.

– Man känner sig aldrig ensam. Den sociala och personliga relationen i föreningen är värd mycket, plus att de har många duktiga entreprenörer. Vi får alltid bra hjälp och fin service under gallring och när det är dags för plantering av gran och tall, menar Sofia.

– Det skapar gemenskap och man känner ett sammanhang. Om det går bra för föreningen är jag en del av det, säger Rolf.

Medlemmarna delar på vinsten

Tidigare i år fattade Norra Skogs högst bestämmande organ, Stämman, ett beslut om att låta föreningens medlemmar få dela på vinsten på cirka en miljard kronor, fördelat över fem års tid. Hur stor vinstdelning varje medlem får beror på insatskontots storlek och de affärer som gjorts med Norra Skog de senaste åren. Värdet på det virke som en medlem säljer till föreningen växer varje år, även långt efter att virkeslikviden har betalats ut. Med andra ord gynnas du som medlem om du levererar virket till Norra Skog, samtidigt som skogsföretagandet blir mer aktivt och ansvarsfullt.

För Rolf är det sociala nätverket och vi-känslan i föreningen viktigast, men att få ta del av vinsten är såklart ett stort plus.

– Trots att jag visste att beslutet tagits blev jag positivt överraskad när den första utbetalningen kom, det blev en större summa än jag trodde. Det känns som en extra belöning och det blir tydligt att jag har möjlighet att göra något åt mitt kapital hos Norra Skog, berättar Rolf.

Även Sofia ser positivt på vinstdelningsstrategin, framförallt på lång sikt.

– För oss blir den årliga vinstdelningen ett tryggt sparande med bra ränta som ökar varje år. Om vi säljer delar av det i framtiden kan vi få bra betalt, säger Sofia.

Köp och sälj emitterade insatser

På Norra Skogs digitala handelsplats, som lanserades 1 juni 2022, kan föreningens medlemmar både sälja och köpa emitterade insatser mellan varandra. Det är upp till var och en att bestämma vilken kurs man vill köpa eller sälja för, men ett större insatskapital betyder att du får en större del av vinstdelningen längre fram.

Rolf är en av flera skogsägare som ser många fördelar med att använda sig av handelsplatsen.
– Det är lite som att handla med aktier, men här kan jag ju köpa och sälja i en förening som jag själv är delaktig i. Om jag köper så köper jag av någon annan i föreningen, samma gäller om jag säljer. Det här är en möjlighet att spara inför framtiden, samtidigt som det både är enkelt och kul, menar Rolf.

Medlemskap

Den ekonomiska föreningen Norra Skog är en demokratisk föreningen där varje medlem är delägare och har möjlighet att påverka. Som medlem får du även trygga råd genom hela ditt skogsägande som gör det enklare att bygga en hållbar framtid. Bli medlem i Norra Skog här.